صندوق پژوهش و فناوری اقتصاد دیجیتال چیست؟

صندوق پژوهش و فناوری اقتصاد دیجیتال چیست؟

در بخش دیگری از این نشست، محمد موسی‌زاده‌موسوی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری اقتصاد دیجیتال، درباره این صندوق گفت:

صندوق پژوهش و فناوری اقتصاد دیجیتال اولین صندوق در حوزه اقتصاد دیجیتال در کشور است که معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از ۳ یا ۴ سال قبل به‌دنبال ایجاد آن بود و سرانجام در اسفند ۱۴۰۰ این صندوق تأسیس شد که نهادی تخصصی برای ارائه خدمت به شرکت‌های تخصصی حوزه فناوری است. 

به‌گفته موسی‌زاده‌موسوی، این صندوق پاسخ‌گوی نیازهای شرکت‌های فعال در حوزه فناوری است و سعی می‌کند تسهیل‌کننده مسیر پیش روی آن‌ها باشد. ارائه ضمانت‌نامه‌ای هم‌تراز با ضمانت‌های بانکی به شرکت‌ها یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این صندوق است. شرکت‌ها برای عقد قرارداد یا گرفتن پروژه از دستگاه‌های مختلف نیازمند ضمانت‌نامه هستند که صندوق این ضمانت‌نامه را به آن‌ها می‌دهد.

علاوه‌بر‌این، شرکت‌هایی که نیازمند تسهیلات باشند، با ارائه درخواست خود و با داشتن تأییدیه فنی می‌توانند از صندوق تسهیلات بگیرند. سرمایه‌گذاری و مشارکت با شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نیز خدمت دیگری است که این صندوق ارائه می‌کند تا در مسیر توسعه شرکت‌ها گام بردارد.

در ادامه محمد مهدی‌زاده موسوی، مدیرعامل صندوق توسعه دیجیتال با اشاره به اینکه صندوق‌های تخصصی وظیفه تسهیل ارائه خدمت در حوزه فعالیت خود را دارند، گفت: در حوزه اقتصاد دیجیتال صندوق تخصصی وجود نداشت و این حوزه مغفول مانده بود، البته معاونت و فناوری از چهار سال پیش پیگیر راه‌اندازی این صندوق بود و در نهایت اسفند پارسال مجوز فعالیت صادر شد.

او در ادامه با اشاره به اینکه چند ماموریت و خدمت اصلی را دنبال می‌کنیم، گفت: یکی از خدمات ارائه ضمانت‌نامه برای شرکت‌هاست، ضمانت نامه‌ای که صندوق‌های پژوهشی و فناوری ارائه می‌دهند هم‌تراز ضمانت‌نامه‌های بانکی است.

مهدی‌زاده موسوی افزود: اعطای تسهیلات به شرکت‌های این حوزه با توجه به نیاز آنها یکی دیگر از خدمات صندوق است و در واقع در جهش هوشمندسازی شرکت‌ها می‌توانند از تسهیلات کم‌بهره و سهل‌الوصول به عنوان یکی از فرصت‌ها طرح استفاده کنند.

مدیرعامل صندوق توسعه دیجیتال به سرمایه‌گذاری و مشارکت در قالب VCها در مراحل مختلف فعالیت استارت‌آپ‌ها نیز اشاره کرد. او همچنین از گستردگی حوزه فناوری سخن گفت و ادامه داد: در این حوزه تنها یک بازیگر نمی‌تواند ادعای متولی‌گری و حمایت‌گری داشته باشد، لذا در جهت جهش هوشمندسازی در تلاشیم از ظرفیت سایر بازیگران این حوزه از جمله نهادهای مالی و اعتباری که در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان فعالند استفاده کنیم.

او به انرژی، سلامت، فین‌تک، کشاورزی و امنیت دیجیتال به عنوان حوزه‌های محوری و دارای اولویت صندوق برای حمایت‌های مالی اشاره کرد و گفت: امیدواریم با تجمیع منابع صندوق‌های تخصصی که در این حوزه‌ها فعال هستند بتوانیم طرح را با موفقیت بالایی به انجام برسانیم.

پیام بگذارید